Gra World of Warcraft

World of Warcraft to gra typu cRPG przeznaczona do gry MMO (massive multiplayer online) Gracz przenosi się do fantastycznego świata pełnego krwawych bitew, tajemnic i legend.
Bohaterowie gry podzieleni sa na dwie przeciwstawne grupy:

Sojusz - wchodzę tu przedstawiciele ras: Ludzi, Nocnych Elfów, Krasnoludów i Gnomów.
Horda - grupa skupiająca Taurenów, Orków, Nieumarłych oraz Trolli.

Poradnik gracza

Poradnik dotyczy wojownika, czyli klasy Warrior

Warrior - klasa niesłychanie uzależniona od broni jaką posiada. Podatna jest na niemal każdy rodzaj cc (poza fear'ami).

Poradnik ten podzielę na dwie większe części (PvP i PvE) oraz mniejsze podgrupy w każdej z nich (Arms, Fury i Prot).


PvP

Warrior w tym aspekcie spisuje się dość przeciętnie, głównie przez zmiany jakie nastąpiły na patch'u 4.2. Jednak postaram się w tym poradniku przedstawić jak zrobić z przeciętnego warka maszynę do zabijania wszystkiego co się rusza.


Arms

Obecnie jedyny słuszny wybór na areny i bg. Fury mimo, ze wydaje się zadawać większe obrażenia i być bardziej mobilnym nie może się z tym równać.


Statystyki:

A. Hit - bez tego się nie obejdzie. 5% (+/- 0.09) jest obowiązkiem każdego warka. Więc jeśli widzisz ze nie masz cap'a hita (600 hit rating) nie masz co liczyć na jakiś dobry wynik na arenach.

B. Expertise - minimum jaki trzeba osiągnąć to 5% (601 rating). Niektórzy preferują reforgowanie wszystkiego w expertise (ułatwia to walkę z rogue i druidami), inni natomiast wypracowanie capa i podbicie crita. Ja osobiście wolę ta 2 metodę.

C. Mastery - wystarczy tyle ile daje sam set. Staramy się unikać Mastery a jak coś to reforgowac je w crita/hita/expertisa.

D. Haste - zbyteczna statystyka. Jeśli mamy do wyboru Haste i Mastery, wybieramy zawsze Mastery.

E. Resilience - obecnie spokojnie można wyciągnąć 4400 resi. Minimum jaki zalecam jest 4k. (broń bądź jeden trinkiet można dać PvE). Jeśli czujemy ze za dużo dostajemy, to wszystkie itemy zmieniamy na te posiadające resi (4,5k jest naprawdę potężna obrona przed dmg).

F. Str - postawa naszego wojownika. Wszystkie enchy i gemy staramy się rozdawać pod ta statystykę.


Gemy

Sprawa jest tutaj banalnie prosta.
Red socket -  strength
Yellow socket - strength + resilience
Blue socket - strength + hit rating


Enchy

Head - Arcanum of Vicious Strength
Naramy - Greater Inscription of Vicious Strength
Klata - Enchant Chest - Mighty Resilience / Enchant Chest - Peerless Stats
Back - Enchant Cloak - Greater Critical Strike
Bracery - Enchant Bracer - Major Strength
Rękawice - Enchant Gloves - Mighty Strength
Spodnie - Dragonscale Leg Armor
Buty - Enchant Boots - Earthen Vitality
Broń - Enchant Weapon - Landslide


Talenty

Występują tu 3 szkoły przydzielania talentów. Różnią się one wyborem pomiędzy Slam'em a Heroic Strike'm oraz między Piercing Howl a Gag Order.

Heroic Strike + Piercing - Obecnie najpopularniejszy build pod areny. W zwarciu gdy otrzymujemy dmg, mamy zawsze dużo rage i właśnie w takich sytuacjach heroic działa najlepiej.

Slam + Piercing - Gigantyczny dmg slama pozwala robić mięso mielone z przeciwników. Wada jest to, że z szybkimi przeciwnikami ciężko jest wycastowac go.

Heroic Strike + Gag Order - Wspaniały build dla ludzi potrafiących przytrzymać heali w silence w odpowiednim momencie. Wada jest brak spowolnienia obszarowego.


Rotacja

Muszę tutaj na wstępie zastrzec, że w pvp ciężko jest mówić o rotacji jako takiej. Jest tyle czynników podczas walki, tyle różnych sytuacji w jakich możemy się znaleźć i tyle różnych scenariuszy starcia, że nigdy nie uda nam się przestrzegać dokładnie rotacji. Trzeba w każdej sytuacji reagować inaczej i w odpowiednich momentach odpowiadać odpowiednim zagraniem z waszej strony.

Jednakże sa walki z powtarzającymi się schematami zachowań i w tych sytuacjach możemy stosować wypracowane przez nas taktyki.

Dlatego też w tej części podpowiem jak zabić innych w zależności od klasy i talentów jakie posiadaja. Będą to tylko luźne wskazówki - taktyki trzeba sobie już wypracować samemu i na bieżąco je korygować. W końcu nie walczymy z mobami a prawdziwymi graczami(z tego powodu nie ma jednej taktyki która działa zawsze)


Podstawowe podstawy

1. Rotacja głównych umiejętności wygląda następująco:
Na poczatku rozpoczynamy zwykle tak -
charge -> hamstring -> rend  -> colossus -> mortal  -> overpower

Potem już tylko trzeba pamiętać o tym że:
Colossus > Mortal > Overpower > Heroic Strike

2. Podstawą wysokiego dmg warka jest utrzymanie bufa z 3 krotnie zestackowanego mortala (Lambs to the Slaughter). Dzięki temu będziemy mieli niemal zawsze -25% heala na targecie i nie zejdzie z niego rend.

3. Przytrzymanie Bladestorma i puszczenie go dopiero po otrzymaniu cc (poly/fear/hex) uwolni nas z tego efektu. Wyjątkiem bywają cyklony.

Walki


Frost Mage

Chyba najtrudniejsze walki jakie może sobie wyobrazić wojownik. Mag ma tyle cc, że spokojnie może trzymać warka daleko od siebie. A my musimy się pomęczyć by cokolwiek mu zrobić.

- staramy się nie zaczynać od szarży - mag na to tylko czeka by dać blinka. Lepiej jest wykorzystać leap.

- możemy zmusić maga do użycia blinka zaglądając mu immobilize (2x hamstring). Potem to już tylko szarża + throwdown.

- nigdy nie odpalamy recklessnessa jeśli nie mamy pewności że mag nam się nie wyrwie (cd na blinka i ice blocka + lepiej mieć bladestorma w gotowości)

- po wielu walkach często możemy wyczuć moment kiedy mag ma zamiar dać deep freeza (przy poczatkowej frost novie jest niemal 100% że to zrobi) i możemy to zreflektowac.

- ze spell reflectem czekamy zawsze niemal do końca casta (niewyobrażalnie zwiększa to nasze szanse na przeżycie)

- Bladestorma używamy tylko jeżeli mamy pewność że mag dostanie od niego dmg, albo w sytuacjach wyjątkowych gdzie MUSIMY wyrywać się z novy.


Hunter

- podstawa walki z huntem jest utrzymanie się jak najdlużej przy nim.

- walkę można zacząć od leapa by wyrzucić go z ukrycia

- charge wypada zachować na chwile gdy hunt odskakuje od nas (Disengage)

- na Master's Call (immune na spowolnienia) najlepiej skontrować Throwdownem badz odpalic Bladestorma by utrzymać się za nim

- Deterrence (100% na miss) najlepiej przeczekać zachowując ostrożność (hunt czesto pod nogi podstawi ci trapa)

- jeśli mamy problem z przeżyciem bardzo skuteczny jest Disarm oraz Shield Block (na strzały działa tak jak na melee)

Uwaga! Trzeba pamietać ze hunt może Deterrence odpalic 2 razy jeden po drugim! Jesli wypalimy go z tego spokojnie mozna włączyc recklessness.


Shaman Enh

Shaman ma bardzo duży burst co może być problemem dla warriorów.

- Na początku nigdy nie odpalamy wszystkich cd na dmg. Shaman tylko na to czeka by włączyć wilki, trinki, cd i nas zniszczyc (recklessness daje 20% wieksze obrażenia w nas)

- Na wilki najlepszy jest fear. Niestety nie jest on na tyle dlugi. Lepiej odpalic cd na przezycie (shield wall + block) a nastepnie regen

- Po wypaleniu sie shamana (jesli to przezyjemy) można spokojnie zabierać sie od sukcesywnego zbijania jego hp (po wilkach można odpalic cd na bursta)

- Zabieranie broni nic nie daje w tej walce (shaman nadal może bić)

- Gdy widzimy, że shaman zaczyna castować heale to już mamy walkę w kieszeni (jest na tyle zdesperowany by zaczać castować) - pummel albo throwdown i po walce


Warrior Arms

- Nigdy nie zaczynamy od cd na dmg!

- wyczekanie aż warrior wypali szybciej cd jest podstawa walki

- na rettaliation nalepiej dac throwdown (czesto warrior wychodzi trinkiem by nam go dac)

-na recklessness i bladestorm najlepszy jest disarm/throwdown (czesto zabiera bron i nam)

- Jesli dojdzie do sytuacji, że warrek wypalil sie z cd ofensywnych to zabieramy sie za spalanie cd defensywnych - odpalamy nasze cd na bursta (czesto bedzie ratował sie wallem, shieldem, regenem)

- Gdy skoncza mu sie cd na def -> zawsze mamy swoje do dyspozycji -> wiec walka jest praktycznie wygrana

- Wazne jest to by szybko reagowac na to co sie dzieje. Jesli uda nam sie zrobic tak by warek szybciej wypala sie z cd od nas i bysmy mieli mniej wiecej tyle samo hp to walka jest bardzo prosta i polega na wypaleniu wara z reszty cd i zamecdzenia go


Rogue

Walka bardzo trudna i za razem bardzo wnerwiająca (rogal szuka tylko okazji do ucieczki)

- Zaczynamy walke z tarcza (musimy z jak najwieksza ilościa hp przetrwac serwie stunów)

- Po tym zakladamy mu renda i 2h. (musimy utrzymac renda za wszelka cene, gdy zejdzie to pozwoli rogalowi sie schowac i wyleczyc)

- Powolnie meczymy rogue. Retaliation lepiej odpalic juz po Evasion (zmusi go to do zabrania nam broni)

- Gdy pozbedzie sie Dismantla - odpalamy recklessnessa + bladestmorma (jesli stara sie przy tym uciec to przerywamy bladestorma - charge + throwdown)

- Evasion to idealna sytuacja by spamowac overpowerem

- jesli zabierze nam bron 2 raz to i my mu zabieramy

- Trinka odpalamy jesli nie mamy wyboru (odpalil cd, ucieka, ma malo hp)

- Combat Readiness wypada wytrzymac bez stackowania go (bijac zwieksza mu sie czas trwania i redukcja dmg) -> fear, throwdown, 2x hamstring (immobilize) i ucieczka.


Priest Shadow

Co tu duzo mowic

- przerywamy wszystkie casty

- po psychic horror wychodzimy trinkiem

- bijemy na tyle mocno by zmusic go do Dispersion. Po nim odpalamy cd i niszczymy

- przerywamy w pierwszej kolejnosci heale ktore zaczyna castowac jesli jest zdesperowany

  World of Warcraft  MMORPG  Gra MMO  gry strategiczne  gra internetowa  Gry RPG