Heroes of Might & Magic - Recenzja gry

Nival po raz kolejny stanął na wysokości zadania. Gra się bardzo przyjemnie, alternatywne ulepszenia wypadły super (BTW uważam, że to lekki ukłon w stronę HIV - albo to, albo to). Nie będę wymieniał wszystkich zalet, bo za długo by to zajęło, zajmę się wadami . Nowe zaklęcia można było trochę bardziej dopracować (np. używanie "Głębokiego Zamrożenia" mija się z celem gdy mamy Implozję czy Armagedon, mimo iż wszystkie te są zaklęciami piątego poziomu); nie podobają mi się taż nazwy niektórych ulepszeń jak: Mroczny Kapłan, Rogata Bestia. W polskiej wersji nie najlepiej dobrane są też niektóre głosy bohaterów (szczególnie irytujące jest to, że jedne są donośne, wyraźne, a inne ledwo słychać!).

A odnośnie kampanii. Jestem w przedostatniej misji (druga kampanii "Na Ratunek") i faktycznie jest to najciekawsza kampania głównie dzięki Zehir'owi i jego komentarzom i docinkom. Ogólnie pozytywne wrażenia.

Gra wydawała mi się prosta, aż do pierwszej misji Zehir'em w której Mroczne Elfy atakowały mnie ze wszystkich stron, a ja nie mając logistyki (najważniejszy talent w grze!) mogłem próbować odpierać ataki. Istny hardcore, ale to lubię BTW Udało się tylko dzięki temu, że udało mi się nauczyć logistyki (a szanse miałem 2%). Dalej już z górki. Znowu pojawiaja się nieśmiertelny argument, że czwórce brakuje magii. Magii, czyli czego? Jesteście w stanie to sprecyzować? Udowodnić, że głównym problemem nie jest to, że w trójce gramy dzięki rutynie, a nie aktywnemu myśleniu, że bardziej liczą się tam schematy- a czwórka zachęca do elastyczności i kombinowania? A może to po prostu moda, nakazująca wielbić trójkę, a mieszać z błotem czwórkę?

To takie popularne... Bo dowodów Apocalypse nie przyjmuję. AI jest co najmniej nie gorsza, niż w trójce, animacja jest dużo lepsza, rozgrywka jest w oczywisty sposób trudniejsza (choćby przez niższe dochody), no i nikt nie każe Ci "chodzić samym bohaterem, czy samymi potworami". Tyle, że można. Tyle, że czasem warto, choćby z racji wprowadzenia mgły wojny, dzięki czemu warto patrolować już odkryte okolice, oraz można próbować przekradać się obok wojsk przeciwnika. Nigdy, przenigdy jednostki strzelające nie poszły mnie atakować wręcz w Heroes 3 (chyba, że nie miały pocisków). Dodatkowo powiem tylko, że grałem w heroesy więcej chyba niż w Baldura i grałem na każdym poziomie trudności od normalnego w górę. Więc cóż podczas żadnej sesji nie widziałem takiego zachowania (chyba, że tak mu odwala na łatwym) zdecydowanie najbardziej lubię grać na trudnym, bo cytuję "komputer gra najlepiej jak potrafi" i przy pierwszych grach z tym poziomem trudności nieraz mnie komputer zaskoczył, potem już się uodporniłem na jego zagrywki.

Ja powiem jeszcze od siebie, że Heroes 5 jest dlatego lepszy od 3, bo jednostki lepiej wyglądają (reszta to jest praktyczne ksero H3 co najbardziej należy zaliczyć na plus). Nigdy nie zapomnę mojego uśmiechu na ustach odbijającego się w monitorze, gdy zobaczyłem nowy wygląd pitlorda w akcji. To już nie był jakiś obdartus z biczem, tylko demon z prawdziwego zdarzenia z deszczem meteorów w zanadrzu. Ci co grali w obie części wiedzą o czym mówię. Jedynie muzyka jest gorsza i na dłuższą metę nurząca, ale kto nam broni przerzucić utworki z H3 do H5. Jest trochę gorzej pokazanych jednostek co nie zmienia faktu, że większość wygląda lepiej niż w 3 (przynajmniej w samym heroes 5, w dodatki nie miałem okazji grać, a słyszałem, że tam już gorzej) Jak mówiłem podobała mi się przemiana Pit Lordów, a teraz dorzucę kolejny przykład Lisze. Świetne. Wyglądają bardzo Warhammer'owo, co zaznaczam na plus. Świetne umiejętności i walka w zwarciu. Jeśli jesteśmy przy nekropolis słabo trochę wypadają wampiry, ale to już pewnie było poruszane. Pamiętaj też, że Heroes 5 to fantasy czyste gatunkowo od zawsze. Nie jakieś dark fantasy tylko fantasy (przypomnij sobie heroes 2) i to jest swoista tradycja. Mi się klimaty bardzo podobały i nadal podobają. W każdym razie prace nad Disciples idą pełną parą i w tym roku możliwe, że się go doczekamy.

  MMORPG  Gra MMO  gry strategiczne  gra internetowa  Gry RPG